تکامل شناخت یک کودک با نحوه یادگیری، دریافت اطلاعات و تعامل با محیط اطراف مشخص می شود. مهارت های شناختی بتدریج در کودک ایجاد میشود ولی هر کودک با هر میزان توانایی از فعالیت هایی که سبب یادگیری فعال می شود سود خواهد برد. والدین با افزودن یک سری فعالیت های ساده به کارهای روزمره می توانند تکامل شناختی فرزند خود را در حیطه های حافظه، تمرکز، توجه و درک بالا ببرند.
در اینجا 10 روش ساده برای کمک به تقویت تکامل شناخت کودکان ارائه می شود:
آواز خواندن
با فرزندتان آواز بخوانید و او را تشویق کنید تا شما را همراهی کند. آهنگ ها و موسیقی های بی مورد علاقه او را مرتبا در منزل و ماشین پخش کنید. نهایتا او شروع به خواندن آهنگ با خود خواهد کرد. این کار سبب بالا بردن حافظه و تشخیص کلمه در کودک می شود.
تشخیص صداها
به کودک کمک کنید تا صداهایی که طی روز می شنود را تشخیص دهد (مثل یک پرنده در حال آواز خواندن، صدای بوق ماشین، جریان آب یا ماشین ظرفشویی). او شروع به فهمیدن ارتباط صداها با اجسام در محیط اطراف خود میکند.
حروف الفبا را تمرین کنید
به کودک کمک کنید تا حروف الفبا را تشخیص دهد. اینکار را با خواندن ” آهنگ الفبا “، خواندن کتاب درباره الفبا و بازی با پازلهای الفبا میتوانید انجام دهید.
در اینجا یک مثال از یک بازی ساده برای کمک به یادگیری حروف به کودک ارائه می شود:
با رنگهای روشن حروف الفبا را روی کاغذ نوشته و سپس به قطعات مربع شکل ببرید.
· آنها را مخلوط کرده و روی سطوح مختلف در خانه بچسبانید.
· حروف الفبا را بترتیب با کودک بخوانید و او را تشویق کنید تا در خانه جستجو کرده و آنها را پیدا کند. سپس آنها را بترتیب روی یک دیوار بچسباند.
· وقتی بازی تمام شد، حروف را روی دیوار باقی بگذارید تا بعدا مجددا با هم بازی کنید.
تمرین شمردن
موقعیتهایی درطی روز برای تمرین شمردن در نظر بگیرید. وقتی درحال لباس پوشیدن است کفشهای داخل کمد را بشمارید یا وقتی به پارک میروید تعداد موزاییکهای زمین بازی را بشمارید. بزودی میبینید که دارید همه چیز را میشمارید!
تمرین اشکال و رنگها
وقتی با فرزندتان بازی میکنید اشکال و رنگها را برای او توضیح دهید. میتوانید وقتی مشغول بازی در حیاط هستید بگویید: ” این یک توپ گرد آبی است.” وقتی کودک بزرگتر شد، میتوانید از او بخواهید تا اجسام را برای شما شرح دهد.
دادن حق انتخاب
در مواقع مناسب به او حق انتخاب بدهید: “دوست داری پیراهن قهوه ای رو بپوشی یا آبی رو؟” یا “دوست داری با غذات پنیر بخوری یا ماست؟” این مساله به کودک کمک میکند که حس استقلال بیشتری داشته باشد و در طول روز تصمیمهای بهتری بگیرد.
سؤال پرسیدن
راه دیگری برای آموختن مستقل فکر کردن به کودک سؤال پرسیدن از اوست: ” بعد از اینکه اتاق رو مرتب کردیم اول کدوم اسباب بازی رو برداریم؟” یا “چرا باید از
پله ها آهسته پایین بریم؟” سؤال پرسیدن از کودک به او یاد میدهد که چگونه مشکلات را حل کند و کارکرد محیط اطراف را بهتر بفهمد.
بازدید از مکانهای جالب
به موزه، کتابخانه یا بازارهای محلی بروید تا حس کنجکاوی کودک تحریک شده و تجربیات جدیدی کسب کند. درحین بازدید از او سؤال بپرسید و به پاسخها و واکنشهای او گوش کنید. این زمانها برای هر دوی شما تجارب آموزشی خوبی فراهم میکند.
با هر وسیله ای در طول روز بازی کنید
بازی با وسایل خانگی نشاط آور، آموزنده و مقرون به صرفه است. کودک را تشویق کنید تا دربهای با اندازه مختلف را روی قابلمه مربوط به خود بگذارد یا از او بخواهید که در آینه نگاه کرده و به بینی، دهان، چشمها و… اشاره کند.
بازیهای مختلفی را به او پیشنهاد کنید
با فرزندتان انواع مختلفی از بازیها را بازی کنید تا خلاقیت و حل مساله را در او تقویت کنید. اگر کودک کم سن و سال است، میتوانید با او برج ساختن با مکعب و “دالی موشه” بازی کنید. وقتی بزرگتر شد، میتوانید با او بازیهای صفحه ای ( مثل منچ)، پازل و قایم باشک بازی کنید.
Behavioral Therapy for ADHD: Recommendations Ignored
Pam Harrison
May 04, 2016
Recommendations from the American Academy of Pediatrics (AAP) that behavioral therapy be used as first-line therapy for very young children with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) appear to go largely unheeded, new research suggests.
A new report from the Centers for Disease Control and Prevention (CDC), in Atlanta, Georgia, states that only 55% of young children with the disorder receive some sort of psychological service that may include behavioral therapy.
Regardless of whether they are covered by Medicaid or employer-sponsored insurance, about 75% of children aged 2 to 5 years who are diagnosed with the disorder receive some sort of psychostimulant medication, the report indicates.
“We compared ADHD treatment rates in the years before and after the AAP released guidelines on the treatment of young children with ADHD in 2011,” Anne Schuchat, MD, principal deputy director for the CDC, said in a press briefing.
“And we did not find any increase in the use of psychological services after the 2011 AAP guidelines were released, and in fact there was a small decrease in the percentage of children receiving psychological services after the release of the guidelines,” she added.
“What these data suggest is that we are missing opportunities for young children with ADHD to receive behavioral therapy, which can be just as effective as medicine but without the risk of side effects.”
The report was published online May 3 in Vital Signs.
در وب سایت بهزیستن شما می توانید برای اطلاع از انواع رژِیم ها به وبلاگ وبسایت هم مراجعه نمایید.
بدون دیدگاه